2008-12-08

Uppehåll i förhandlingarna

De senaste dagarna har varit ganska lediga. Eller, jag har varit på många möten och "side events", men det har varit två dagars paus i de officiella förhandlingarna, så allt har varit lugnare. Igår var det söndag och hela COP-området var stängt, så vi fick lite miljöombyte. Jag var på Sheraton Hotel och lyssnade på olika klimatföredrag, nätverkade och såg kortfilmer. De hade en gratisbuffé med massa god mat varav en hel del var vegetariskt. Sedan hann jag gå runt lite i centrala Poznan, äta pirogi och känna att jag är i Polen. Det pågår en julmarknad på torget där de har ställt upp fina konstnärliga isskulpturer, som smälter och droppar i plusgraderna.

På kvällen var jag på anarkistisk planering inför COP15 nästa år i Köpenhamn. Om det inte antas ett nytt klimatavtal i Köpenhamn blir det ett glapp mellan Kyotoprotokollet och det nya avtalet, så att det inte längre finns någon global överenskommelse om bindande utsläppsminskningar. Det är riskabelt, eftersom det då finns risk att länder struntar i klimatåtgärder. Kanske är det ändå bättre att det inte blir något avtal alls, än att det blir ett urvattnat och alldeles för otillräckligt avtal. Förtroendet för UNFCCC-processen var lågt bland mötesdeltagarna. Olika taktiker för att ta över processen och skapa ett mer radikalt alternativ diskuterades.

Nu är det måndag och förhandlingarna är stängda på grund av den muslimska högtiden Eid al- Adha som firas idag. Dock är konferenslokalerna öppna så nu hänger jag inne på området och bloggar och deltar i olika ungdomsmöten. På förmiddagen var det "Aerial Art"-aktion på Freedom Square, där massa människor samlades och lade oss i ett speciellt mönster på marken. Tillsammans skapade vi ett klimatbudskap som fotograferades uppifrån. Än har jag inte sett bilden så det ska bli spännande att se vad den föreställer.

Inga kommentarer: