2008-12-05

Kläder och aktioner

Det är intressant att experimentera med kläder och se vilka reaktioner olika utseenden ger i den här miljön. Hittills har jag mest varit uppklädd, vilket för mig innebär att vara utklädd, eftersom jag inte i vanliga fall brukar gå runt i kavaj och kjol och nätta små skor. Jag har lånat massa fina kläder från min moster och det är roligt att använda dem. Damdresser passar bra in här, men det gör också att man smälter in i mängden. Kanske är det sant att snygga kläder ger respekt, men jag funderar ändå över vilken klädsel som är mest effektiv för att uppnå det vi vill.

Idag har jag testat att klä ut mig åt andra hållet, så att jag sticker ut och syns. Jag har färgglada bomullskläder, majblommor på skosnörena, kompisband i håret, tygödla och pins på kjolen och plastcykel runt halsen. Redan i kön på vägen in fick jag uppmärksamhet, då en officiell regeringsdelegat från Brasilien kommenterade cykeln. På så sätt kom ett samtal igång om att sluta hyckla och börja cykla. Det var första gången en officiell delegat inledde en dialog med mig utan att jag själv tog första steget. Många ungdomar går runt i t-tröjor som det står 350 på. 350.org är en organisation som stöds av många forskare som hävdar att vi behöver en koldioxidkoncentration i atmosfären på max 350 parts per million. Idag är koncentrationen 387 ppm. Nästan 50 av världens minst utvecklade länder har just ställt sig bakom 350-målet.

Förutom det vi uttrycker genom vårt utseende finns det inte särskilt mycket utrymme att vara radikal inne på området. Reglerna säger att det får göras max två aktioner om dagen av ungdomar och varje aktion får pågå i max 15 minuter. En tydlig plan som beskriver precis vad vi tänker göra måste lämnas in till sekretariatet minst ett dygn i förväg. Ofta måste idéerna modifieras, det vill säga snällifieras, gullifieras och mesifieras innan de godkänns. Vi får inte välja tid och plats själva, vilket gör det svårt att vara strategisk och koppla det vi gör till vad som händer just nu i förhandlingarna. Vi får inte heller rikta oss specifikt mot ett enskilt land och inte på något sätt störa ordningen eller väcka anstöt.

Att stå utanför ingången och hålla en banderoll med texten "join our vision" var okej. En annan aktion som tilläts var att stå och hålla upp flaggor från våra hemländer, och på en given signal vända på dem så att olika budskap som skrivits på baksidan blev synliga. Några började säga sina budskap högt, men eftersom vi inte hade fått tillstånd att låta ledde det till klagomål från sekretariatet. Aktionsgruppen har många kreativa aktionsidéer inför nästa vecka, men det återstår att se vilka idéer vi lyckas förhandla oss till att få genomföra.

Inga kommentarer: