2008-10-23

Bygga nätverk i Bryssel

Nu har jag bytt land och är i Belgien. Idag har jag sprungit runt på massor av möten i Bryssel. Detta är sannerligen en stad för nätverkande! Miljöorganisationerna här verkar ha mycket kontakt med varandra, det är kul. Bra att de har viljan att samarbeta så mycket som möjligt istället för att konkurrera. Jag har proppats så full av spännande information att mina tankar spretar åt alla håll och nya idéer bubblar upp hela tiden. Häftigt!

När jag blev ungdomsrådgivare för UNEP uppmanade de oss att ta kontakt med våra regionala kontor. UNEP:s Europakontor har sitt säte i Genève, så jag kontaktade dem genast när jag valdes. Tyvärr är det kontoret så stort och har så mycket att tänka på att de inte har verkat särskilt intresserade av att involvera ungdomsrådgivarna. Nästan av en slump upptäckte jag dock att UNEP Europa förutom huvudkontoret i Genève har mindre kontor i Bryssel, Wien och Moskva. Dem har det gått mycket lättare att få bra kontakt med!

I morse hade jag möte med personalen på UNEP:s Brysselkontor. Jag kontaktade dem för några veckor sedan, berättade att jag var deras ungdomsrådgivare och att jag skulle ha vägarna förbi. I somras gjorde jag samma sak med UNEP:s kontor i Wien, en liten filial som enbart jobbar med ekosystem i bergskedjor och koncentrerar sig på att skydda bergskedjan Karpaterna, "Europas gröna banan". Moskvakontoret har jag tyvärr inte haft möjlighet att besöka än, men e-postat med dem har jag gjort.

UNEP:s Brysselkontor har bara fyra anställda och några praktikanter, så det är ett litet kontor med familjär stämning. De koncentrerar sig på FN:s relationer med EU på miljöoområdet och samarbetar mycket med UNRIC, FN:s regionala informationscenter för Västeuropa. Jag hade ett möte med UNRIC också. De håller på med ett klimatprojekt som är jätterelevant för det jag håller på med. Vi kan säkert jobba bra ihop och stärka varandras projekt!

Jag besökte också European Environmental Bureau (EEB). De sitter på hur mycket information som helst om miljöfrågor, EU-lobbying och annat. Jag träffade en kvinna som jobbar med en kampanj mot kvicksilver med mycket UNEP-lobbying inblandat som jag kunde lära mig mycket av. Jag träffade också handläggare för kemikalier, skräp och hållbar konsumtion och produktion. Imorgon bitti har jag ett möte med organisationen FERN som jobbar med skogsfrågor.

Hela dagen har jag haft så fullt upp att jag inte har hunnit fixa någonstans att sova inatt. Jag skulle få bo hemma hos en kompis från YEE, men bara om jag hade sovsäck med mig. Det har jag inte denna gång... Ojdå. Äsch, det ordnar sig säkert på något sätt!

2 kommentarer:

Cyberhippien sa...

Vill du rapportera till mig om Sophie Manson är på mötet? om hon inte är det är det mitt fel. Och jag har haft för mycjet att göra så jag har blivit sådär äckligt apatisk och skär bara bort hela NGO-grejen för att orka med. Jag vet, ag är en dålig mäniska :)

Sara Svensson sa...

Oroa dig inte, Sophie var med på klimatkonferensen. Och tro mig, ibland är kanelbullebak och födelsedagsfirande bra mycket viktigare än NGO-arbete. Det är inte dåligt, det är sunt!