2008-10-07

Möjligheternas miljöår - beslutet

Det var i Slovakien jag bestämde mig. Eller rättare sagt, tanken väcktes på allvar i tåget mellan Wien och Bratislava. Under min 20 minuter korta visit i Slovakiens huvudstad utvärderade jag möjligheten genom att fundera fram och tillbaka: Skulle det vara möjligt? Vad kan gå fel? Är det så smart egentligen? Vågar jag? Beslutet fattades en halvtimma senare i tåget på väg tillbaka till Wien: Ja, det kommande året ska bli mitt och världens år. Jag ska hänge mig åt miljöengagemanget och FN-uppdraget på heltid!

Utflykten till Slovakien var en nyck, en oplanerad avstickare på min hemresa med tåg från Rumänien till Sverige. För att slippa resa 40 timmar i sträck och för att passa på att njuta av det rälsbundna färdmedlets fördel att låta resvägen bli en del av upplevelsen hade jag stannat några dagar i Wien. Nu skulle jag vidare till ett nytt stopp med besök hos vänner i Prag. Jag hade sett ut ett tåg klockan 10 på morgonen, men när jag kom till stationen visade det sig att platsbiljett var obligatoriskt och att de var slut. Jag bokades in i ett annat tåg till Prag tre timmar senare. Vad skulle jag göra medan jag väntade? Jag hade ingen större lust att turista mer i Wien just då, i synnerhet inte när jag skulle tvingas släpa runt på min månadstunga packning. Då återstod att sitta och rulla tummarna i irriterad väntan på att timmarna skulle gå, eller att hitta på ett mer givande sätt att fördriva tiden.

Från Wien går tät pendeltrafik med tåg till Bratislava. Resan mellan de båda huvudstäderna tar ungefär en timma och för Interrailresenärer är det gratis att åka med. Jag insåg att jag skulle hinna både dit och tillbaka innan mitt tåg gick till Prag, och på så sätt få besöka ännu ett land jag aldrig hade varit i! Visserligen skulle jag behöva vända tillbaka nästan genast, men jag skulle få se landskapets skiftningar genom tågfönstret och jag hade inget att förlora. Jag fylldes av en härlig känsla av handlingskraft, kärlek till livet och till förmågan att vända motgångar till något positivt. Gör det bästa av situationen, ta vara på chansen när den kommer, fånga dagen! Det är ett motto jag gärna lever efter, så varför inte försöka göra det i större skala? Jag har fått en unik chans att väljas till ungdomsrådgivare för FN:s miljöprogram, då borde jag göra det mesta möjliga av det. Fånga året!

Inga kommentarer: