2008-10-07

Tåg är toppen, fult är flyg

Igår var jag i stan och köpte en tjock packe tågbiljetter och ett InterRail-pass. Nu är jag i full färd med att packa väskan och förbereda mig inför tre veckor i Storbritannien och Belgien. Imorgon bär det av mot England med byten i Köpenhamn och Hamburg, nattåg Hannover-Bryssel och sedan tunneln under Engelska kanalen från Bryssel till London. Resan till Cromer tar 33 timmar totalt. Det hade kunnat gå snabbare om jag hade bokat biljetterna tidigare och fått en bättre förbindelse, men jag var sen med planeringen som vanligt. Tur att det går fler tåg!

Givetvis hade det både gått snabbare och blivit billigare om jag hade valt att flyga istället. Lyckligtvis fanns det tillräckligt med pengar i konferensbudgeten för att arrangörerna skulle gå med på min önskan om att få åka tåg. Det hade känts ytterst motbjudande att ta flyget till en konferens om hållbar livsstil, då hade jag hellre stannat hemma. Det är totalt knäppt att en klimatbov som flyget tillåts vara så subventionerat som det är idag! Sådant gör det ju inte direkt lättare för vanliga rationella människor att göra klimatsmarta val. Att förlita sig på att enbart konsumentmakt kommer att lösa klimatkrisen håller inte. Självklart är det viktigt, men det är ännu viktigare att politiker visar vägen genom kraftfulla utsläppsminskande beslut. Glöm inte att du kan maila, ringa och skriva på namninsamlingar för att påverka politiker till att ta sitt klimatansvar!

I oktober 2007 blev jag inbjuden till ett möte i Genève, där FN:s miljöprograms europeiska kontor ligger. Det tar ett dygn att åka tåg till Genève och för mig var det en självklarhet att ta tåget. Det var det inte för UNEP, de ville boka en klimatvidrig flygbiljett till mig genom ett flygbolag som de hade avtal med. I det här fallet skilde det inte mer än några hundralappar i pris, utan deras argument var att det skulle bli krångligare administration med tågbiljetter. Det vägrade jag acceptera så jag gick och köpte en egen tågbiljett. Efter sex månaders envisa påtryckningar fick jag till slut tillbaka de pengar jag lagt ut för den. För mig är det viktigt att leva som jag lär. Det tänker jag fortsätta med så långt som det är möjligt!

Inga kommentarer: