2008-10-13

Consulting in Cromer

Greetings from England! Just nu är jag i Cromer, en liten kuststad i North Norfolk. Jag är här för att hjälpa organisationen StudentForce att få igång ett nätverksprojekt som de kallar LifeShift. Projektet ska gå ut på att ge ungdomar verktyg för en mer hållbar livsstil. UNEP har ett liknande projekt på gång, så StudentForce kontaktade dem för att få tips och hjälp. Då föreslog UNEP att de skulle bjuda in mig som resursperson.

Min huvuduppgift var att presentera projektet youthXchange som UNEP och UNESCO bedriver tillsammans. YouthXchange består av en databas med statistik som berör ungdomar, konsumtionsmönster och miljöpåverkan, samt en massa beskrivningar av lyckade projekt för hållbar livsstil som har genomförts av olika personer och organisationer runt om i världen. Tanken är att informationen ska användas för att utbilda ungdomar om sambanden mellan produktion, konsumtion och miljöproblem och få dem att börja leva mer hållbart. Jag har aldrig själv använt mig av materialet i praktiken, men StudentForce verkade nöjda med presentationen ändå.

Troligtvis fick de ut ännu mer av mina erfarenheter av internationellt nätverkande och alla kontakter jag kunde dela med mig av. StudentForce har bjudit hit nio personer från Slovakien, Malta, Irland, Frankrike och Belgien som de vill samarbeta med i LifeShift-projektet, och de hoppas på att utvidga sitt internationella nätverk ännu mer. Jag har kommit med en massa tips kring projektledning, mötesteknik, pengasökande och sätt att undvika fallgropar i internationellt samarbete. Nu har jag alltså gått och blivit extern konsult också! Vem vet, det kanske är starten på en lysande karriär :) Det verkar inte vara någon vidare lönsam bransch dock. Tydligen har de räknat med att jag ska betala 30% av resekostnaden själv...

Nu ska jag gå och bada i havet! Tro mig, vattnet här är oväntat varmt!

Inga kommentarer: