2008-10-07

Informera, inspirera och inkassera

Ett trevligt sätt att göra något meningsfullt och samtidigt få lite klirr i kassan är att ge sig ut och hålla föredrag. I våras besökte jag Lerums gymnasium och berättade för två samhällsklasser om “FN på miljöområdet” och mitt eget engagemang. Det var både roligt och uppskattat!

Nyligen besökte jag gymnasieskolan Spyken i Lund där det pågick en temavecka om klimat. Det serverades vegetarisk skolmat och olika föreläsare bjöds in för att prata om klimat. Jag hade informerats om att föredraget var frivilligt för eleverna och att jag därför kunde räkna med max 20 åhörare, kanske så få som tre eller fyra. Alltså hade jag förberett ett program med många diskussioner och värderingsövningar som skulle skapa dialog och aktivera deltagarna. Döm om min förvåning när fler och fler förväntansfulla ungdomar strömmade in i salen! Hela aulan blev full och vaktmästaren sprang och hämtade en mikrofon. Jag fick snabbt tänka om och anpassa mitt upplägg till de nya förutsättningarna, men det gick bra. Jag pratade i en timma om vad ungdomar kan göra för att påverka den globala klimatpolitiken. Tydligen lyckades jag fånga publiken för frågorna ville inte ta slut!

Extra roligt var det att några dagar senare råka träffa på en gymnasieelev från en annan Lundaskola på en fältbiologaktivitet. Jag nämnde att jag är ungdomsrådgivare för FN:s miljöprogram och möttes av ett “Va, är det du?! Är det du som pratade i Spyken i torsdags?” Det visade sig att hans kompis i Spyken hade blivit väldigt inspirerad av mitt föredrag och börjat prata om att åka till Poznan på FN:s klimattoppmöte i december. Så kul att kunna inspirera så mycket att mina ord sprider sig mellan skolorna! Jag tror bestämt att det gör mig lite stolt...

Inga kommentarer: