2008-10-16

Meningsfull mellantid

Konferensen i Cromer är över. Den 24-26 oktober ska jag på en annan konferens i Belgien, och eftersom tågresorna tar så pass lång tid som de gör känns det lite onödigt att åka hem till Sverige emellan. Istället har jag passat på att boka in studiebesök på olika intressanta organisationer, möten med miljökämpar och besök hos gamla vänner som bor i närheten.

Igår tog jag tåget till London där jag träffade min indiska kompis Anbu. 2005-2006 gick vi i samma klass i Globalverkstan, en kvalificerad yrkesutbildning i International Project Management for Social Movements and NGOs. Kul att prata minnen och uppdatera varandra om vad våra klasskompisar från 16 olika länder håller på med nuförtiden!

Nu är jag i Aberystwyth i Wales hemma hos Katy som jag lärde känna för två år sedan när vi båda var med i styrelsen för Youth and Environment Europe (YEE). Det är jättekul att träffa henne igen! Katy jobbar för Taiga Rescue Network (TRN), en internationell organisation som vill bevara skyddsvärda skogar i norra halvklotets barrskogsbälte. Nu har hon just kommit tillbaka från en månad i Ryssland och hon har mycket att berätta om situationen för skogsskyddet där.

Imorgon ska jag besöka Centre for Alternative Technology (CAT) som ligger 45 minuter härifrån med buss. Det ska bli spännande, för jag har hört inspirerande berättelser om detta stora ekocentrum i flera år. Får se om det lever upp till mina höga förväntningar...

Till sist kan jag tipsa er alla om att läsa Göteborgspostens namnsidor extra noga den 16 oktober!

2 kommentarer:

Cyberhippien sa...

Oh, om du träffar Bryn Fogden på CAT (vilket du nog troligen gör) hälsa från mig! Han är med i MediaPIG och är den mest avslappnade politiska personen jag sett, helt underbar!

För övrigt, finns det nordhemisfäriskt barrskogsbälte i Wales?

Sara Svensson sa...

Å så kul att få en kommentar!! Synd att jag inte kunde läsa den innan jag besökte CAT, för i så fall hade jag frågat efter Bryn Fogden där. Jag träffade honom inte, i alla fall inte vad jag vet, de har över 100 anställda... Du får presentera oss för varandra i Polen i december!

Det nordhemisfäriska barrskogsbältet (taigan) sträcker sig ner i Skottland, men Katy bor precis i gränszonen. Det finns en del berg i Wales som är täckta med barrskog, men det mesta är lövskog (ek, ask). I den asiatiska delen av Ryssland kallas skog av samma typ som den i Wales för taiga, men i det europeiska Ryssland gör den inte det. Gränsen är alltså flytande, liksom många andra gränser...