2008-11-30

På plats i Poznan

Helgen 29-30 november ägnades åt en förberedelsekonferens i Poznan för ungdomar som ska närvara och påverka på FN:s klimattoppmöte. Nära 200 unga från hela världen deltog på Conference of Youth som var initierad, planerad och genomförd av ungdomar för ungdomar. E-postadresser fick ansikten och vänskapsband knöts.

Dagarna var produktiva och fulla av aktivitet. Det blev ett givande erfarenhetsutbyte mellan erfarna COP-deltagare och nybörjare, med presentationer av processen och vad som väntar. Arbetsgrupperna som börjat jobba via e-postlistor fortsatte nu sin verksamhet med många nya deltagare och stor entusiasm. Jag har ännu inte bestämt om jag kommer att fokusera på någon speciell arbetsgrupp, eller om min roll ska vara att fortsätta försöka ha en överblick över det mesta, springa mellan olika grupper och ge dem information om varandra.

Sättet på vilket konferenser genomförs ur demokratisk aspekt intresserar mig. Nästan automatiskt analyserar jag alla möten jag deltar på ur ett sådant perspektiv. På Conference of Youth blev jag positivt överraskad, för även om det alltid finns saker att förbättra var det mycket bättre än det brukar vara på den här nivån. Arbetsgruppernas möten genomfördes med roterande ordförandeskap, sekreterare, tidshållare och förtrycksiakttagare. Emma Lilliestam och jag höll i namnlekar för alla deltagare samt en workshop om härskartekniker och främjartekniker. Över hälften av deltagarna har engelska som modersmål, vilket gör det lättare att förstå förhandlingarna och göra sin röst hörd. Samarbete mellan unga från olika språkgrupper och delar av världen uppmuntrades. Förhoppningsvis fortsätter alla unga att jobba på ett inkluderande sätt under klimattoppmötet och utgör ett positivt exempel för hur FN hellre borde arbeta.

Inga kommentarer: