2008-11-28

Väskan packas och snart bär det av

Om bara några timmar far jag iväg mot Poznan! Först från Nödinge till Göteborg, där jag ska möta upp några av Fältbiologernas klimathjältar för att ta tåget till Köpenhamn. Därifrån avgår en buss ikväll som har hyrts av Nordic Youth Climate Action Movement (NYCAM). Imorgon bitti kommer vi äntligen fram till Poznan!

Givetvis har jag inte packat färdigt än, trots att jag var uppe länge igår tillsammans med min solidaritetspackande syster. Min gigantiska gula resväska fylls dock mer och mer med snygga kläder som jag har fått låna av min moster för att bli stilig och respektabel, blandat med diverse klimatrapporter, piprensare, lusseglitter, flöjter, tuschpennor och annat som kan komma att behövas om andan faller på. Jag har också med mig 19 handvikta pappersbåtar och ett 40-tal 25 gånger 25 centimeter stora tygbitar som västsvenska gymnasieelever dekorerade med klimatbudskap under mina workshopar på Klimatkonventet i tisdags. Likadana båtar har vikts av ungdomsgrupper över hela världen och kommer att ställas ut i tusental i konferenslokalerna för att symbolisera havsnivåhöjningar orsakade av klimatförändringar. De dekorerade tygbitarna ska användas i aktionen Wrap up Climate Change som Young Friends of the Earth Europe (YFOEE) har planerat.

Nu hinner jag inte skriva mycket mer, för klockan tickar på och snart är det dags! Jag ska försöka uppdatera bloggen så ofta jag kan i Poznan, och fler unga svenskar kommer att blogga på den nystartade sidan coolaner.nu. Ni som stannar hemma, glöm inte att engagera er i Climate Walks den 6 december! Demonstrationer och manifestationer genomförs då runt om i hela världen, för att uppmärksamma klimatförändringarna och visa politiker i Poznan att människor överallt håller ögonen på förhandlingarna. Vi hörs!

Inga kommentarer: